5) mellanmål

10 goda mellanmål utan gluten och socker

Idag tänkte jag tipsa om 10 goda och näringsrika mellanmål utan gluten och socker. Alla mellanmålen är gjorda på rena råvaror och ger våra kroppar bra energi. Några av dem kräver lite förberedelse medan några går att fixa på nån minut. Hoppas du hittar något som passar dig! Lämna gärna en kommentar med dina tankar eller tips kring mellanmål.

10-goda-mellanmal

1) Chia-pudding med bär (paleo, lchf)

Chia-pudding är en av mina personliga favoriter. Mitt tips är att göra dem på riktigt krämig och god kokosmjölk och inte blaskig tunn mandelmjölk. Kanske mandelmjölk som man gör själv blir lite krämigare och godare men det köpta går bort i det här fallet. Eftersom kokosmjölken är så krämig så behöver du inte så mycket för att bli lagom mätt. För ett mellanmål tycker jag att ca 1 dl kokosmjölk och 1 dl chiafrö är lagom. Smaksätt gärna med vanilj eller andra smaker som kardemumma, kanel, kakao eller varför inte testa lakrits? Toppa med härliga bär för ännu mer näring. Här hittar du en gott recept på krämig chia-pudding så som jag brukar göra.

2)  Frukt med keso

Supersnabbt mellanmål! Skär upp en valfri frukt och servera med en klick keso. Pudra gärna över lite kanel eller kardemumma. Visste du att proteinet från keso gör att blodsockret dämpas från fruktsockret i äpplet?

3) Banan-pannkakor (paleo)

Gör en extra stor omgång till frukosten och ät ett par till mellanmål. Samma sak här med protein och fruktsocker. Proteinet från ägget dämpar blodsockret från bananen. Plus att proteinet håller dig mätt. Här hittar du mitt recept. 

mellanmal-ganger-3

4) Keso, kvarg och färska bär (liberal lchf, hög protein)

Blanda keso och kvarg i en skål. Smaksätt med lite vaniljpulver och lite björksocker till exempel om du inte triggas av det. Toppa med bär och njut!

5) Keso-frallor (lchf, högprotein)

Riktiga goda frallor som innehåller gott om mättande protein, nyttigt fett och är låga på kolhydrater. En av mina egna favoriter!  Recept hittar du här

6) Äpple med en klick nötsmör (paleo)

Detta är riktigt gott! Skiva ett äpple och lägg på en tallrik. Pudra över kanel och ät med en klick nötsmör. Fettet från nötsmöret dämpar insulinpåslaget från fruktsockret. Galet gott! Funkar även fint som bättre alternativ till godis.

7) Äggmuffins (lchf, paleo, hög-protein)

Omelett i mini-format. Perfekt att äta ett par såna här som mellanmål. Stoppa ner valfri fyllning innan gräddning. Bara fantasin sätter gränserna. Här har du ett recept att utgå ifrån.

8) Glass på kvarg och frysta bär (liberal lchf, hög-protein)

Mixa kvarg och frysta eller halvtinad bär. Blir en god glass som du kan äta som den är eller toppa dina pannkakor mer. 

9) Paleo-latte (lchf, paleo)

Inom paleo äter man ju inte mjölk och därför går en traditionell latte bort. Men den här paleo-latten smakar precis som en vanlig latte. Ska jag vara ärlig så var jag länge skeptisk till detta. Ägg i kaffe – kan det vara gott?? Och oj vad förvånad jag blev när jag väl testade. Supergott och mättar bra. Recept hittar du här.

10) Keso-plättar (lchf, hög-protein)

Gör en rejält omgång till frukost och spara ett par stycken till eftermiddagens mellanmål. Riktigt gott med lite nötsmör eller kvarg-glassen i nr 8. Recept hittar du här

3mellanmal

Hoppas du har fått lite ny inspiration till mellanmål att testa framöver! Dela gärna vidare inlägget på till exempel Facebook om du gillade det. Lämna gärna en kommentar med dina tankar och tips kring mellanmål.

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar