Träning & naturlig rörelse

Crossfit, dubble unders och smidighet

Inlägg i samarbete med Private Training Online

Jag har verkligen gått och tok-kärat-ner mig i crossfit! När jag fyllde år i mars så gav Henrik mig medlemskap i hos den lokala Crossfit-boxen Crossfit Njord. Och att bli medlem där har verkligen förändrat så enormt mycket för mig. Jag har fått ett helt annat tänk kring träning och rörelse. Det handlar inte längre om att bränna så många kalorier som möjligt utan det handlar om att ta hand om kroppen och den fantastiska känslan av att känna hur kroppen utvecklas och att kunna genomföra övningar och rörelse som bara för ett par månader sedan var omöjliga. Det har verkligen varit en game changer för mig.

Läs mer:

>> Crossfit – äntligen dags

>> Mitt hemmagym

Kanske såg du min story på instagram för någon vecka sedan där jag berättade att jag äntligen klarat av att göra en dubble under (klassisk crossfit-övning med hopprep där repet ska passera under fötterna två gånger på ett hopp). Att uppleva den där utveckling som crossfit ger är helt otrolig! Det känns faktiskt bokstavligen som om inget är omöjligt. Jag har till och med lyckats klättra baklänges upp för en väg (wall climb) något som bokstavligen var helt omöjligt innan crossfiten kom in i mitt liv.

smidigare crossfit

crossfit rorlighet

Träna smidighet och rörlighet för att bli starkare

Men det märks verkligen att jag har varit alldeles för enformig i min träning innan och mer eller mindre helt struntat i stretch och rörlighet. Jag är pinsamt stel. Stel som en pinne. Bokstavligen. Att vara så stel, känner jag hindrar mig crossfit’en. Jag känner mig begränsad i vissa rörelser och som att jag inte kan göra mitt bästa.

Jag vill verkligen bli rörligare och smidigare. Samtidigt så känner jag att jag har inte möjlighet att lägga fler timmar i boxen är vad jag redan gör. Därför skulle jag vilja ha enkla övningar att göra hemma för att förbättra och öka min rörlighet.

Smidighetsövningar att göra hemma

Jag har kollat runt på youtube och där finns ju massvis med färdiga pass men det är svårt att välja ut ett eller ett par och att avgöra vilka övningar som passar mig. Så kom jag att tänka på en kille som heter Marcus och som driver Private Training Online (PTO). Han hjälpte mig för något år sedan (innan crossfit) när jag ville komma igång med gymträningen. Så jag slängde iväg ett mail till honom och bollade lite idéer och tankar.

Han ska hjälpa mig att sätta ihop några enkla program med övningar för att öka just min smidighet och rörlighet. Förhoppningsvis så ska övningarna från PTO, hjälpa mig att bli starkare i boxen.

Jag har inte delat så mycket om min träning innan här på bloggen men vet att många av er också tränar mycket. Hade ni varit intresserade av tips kring enkla övningar för rörlighet eller annat relaterat till träning och rörelse? Lämna i så fall gärna en kommentar. För om du berättar vad du vill se mer av, så är det så mycket enklare för mig att ge dig det du vill ha. Så om du tänker på något, något du vill ha, oavsett vad det handlar om, tveka inte att lämna en kommentar.

clean eating by annika

 

 

Följ mig på Instagram för daglig inspiration till god och enkel mat 
Gilla mig på Facebook för att fylla flödet med recepttips
Prenumerera på min youtube-kanal för mina enkla filmrecept
Följ mig på Bloglovin’ för att spara recept och inte missa nya inlägg

Annat som kan intressera

4 Kommentarer

  • Reply
    Gabriella
    21 juli, 2018 at 22:18

    Vad skoj! Hade vart jättekul att läsa mer om det:-)

    • Reply
      admin
      22 juli, 2018 at 12:19

      Så kul att du tog dig tid att lämna en kommentar! Vet att många främst vill ha matrelaterat men kul att kunna ha med lite träning också tycker jag :)

  • Reply
    Matilda
    23 juli, 2018 at 15:37

    Jag skulle också uppskatta det – är själv också både stel som en pinne och smidig som ett kylskåp, tyvärr.

    • Reply
      admin
      8 augusti, 2018 at 06:23

      Haha :) då är vi två då

    Lämna ett svar