4) Frukost/ Glutenfritt bröd - clean eating

Dagens tips – chiaknäcke

Förra sommaren när vi var i Stockholm så var ett besök i Lchf-klubbens butik givet. Jag skrev ett inlägg om det då som du kan hitta här. Det är verkligen en supermysig liten affär och personalen var supertrevlig och hjälpsam. Sedan dess har jag beställt produkter därifrån med jämna mellanrum. Deras fröknäcke är en favorit och för ett tag sedan så kom de med en ny variant – chiaknäcke.

IMG_1972[1]

Förra veckan hämtade jag ut ett nytt paket från lchfklubben (de har gett mig ett antal produkter att testa) med bland annat deras chia-knäcke. Och jag tror minsann att jag har en ny favorit :) riktigt gott och knaprigt. Det knapriga är ju annars något som man kan sakna på en lågkolhydratskost då mycket är mjukt i konsistensen. Dagens frukost blev ett chia-knäcke med kokt ägg. En riktig höjdar-kombo!

IMG_1992[1]

De små chia-fröna är ju riktiga små dunder-frö. Rika på bland annat den viktiga fettsyran omega 3 och en bra vegetabilisk källa till protein. Här kan du läsa ett tidigare inlägg som jag skrivit om just chia och alla dess nyttigheter.

IMG_0467.JPG

 

Vad kan man då använda fröna till? Utöver i bröd som Chia-knäcke så kan du till exempel använda det om du vill koka sylt. Här hittar du ett inlägg då jag kokar sylt på jordgubbar och chia. Fröna får sylten att tjockna och får riktig sylt-konsistens.

IMG_1694[1]

 

Chia-puddingar är ju otroligt populärt just nu och du kan variera det i oändlighet med olika smaksättningar. Här hittar du ett äldre inlägg med chia-pudding.

Hur använder du chia-frö? Kan du inte lämna en kommentar och dela med dig? Jag är nyfiken på att testa nya smaksättningar och så vidare. 

Annika

Annat som kan intressera

3 Kommentarer

  • Reply
    Eva-Mai
    4 augusti, 2015 at 16:28

    Chiafrön till frukostgröt tycker jag är både enkelt och gott. Jag blandar fröna med osötad havremjölk på kvällen, så är det bara att ta fram på morgonen. Till gröten äter jag bär eller frukt i bitar och ett kokt ägg till. Jag håller mig mätt på en sådan frukost länge! Detta har ersatt mina tidigare mackor (med gluten) på morgonen och jag kan lugnt säga att min mage är både mer nöjd och mätt jämfört med tidigare.
    Ibland blandar jag i lite chiagröt i en bär/fruktsmoothie som jag har med mig som mellanmål till jobbet. Enkelt och nyttigt!!!
    Tack Annika, för all inspiration du delar med dig av till oss läsare☺.

    • Reply
      admin
      5 augusti, 2015 at 13:08

      Tack för de snälla orden Eva-Mai! Visst är det underbart att man kan äta så gott och må så bra :)

      • Reply
        Eva-Mai
        5 augusti, 2015 at 20:19

        Ja, kosten är såå viktig tror jag. Jag har fortfarande jobbigt med min mage och tarm, men jag ger inte upp! Jag ska gå hos en näringsterapeut under hösten för att rensa och läka från allt gammalt skräp. Efter det tror jag att det blir bättre utdelning för mig vad gäller val av kost. För det är frustrerande att äta bra och nyttig mat, men inte må så bra som man hoppats på./Eva-Mai

    Lämna ett svar