24) Glutenfritt bröd/ Antiinflammatorisk kost och livsstil

Naturligt glutenfria mjölsorter – baka antiinflammatoriskt

banner annonslänk bodystore

Att äta glutenfritt är en av grunderna inom antiinflammatorisk kost. Jag rekommenderar alltid att välja mjöl på naturligt glutenfria råvaror istället för processade glutenfria mjölmixer. De mjölerna är tyvärr hårt processade vilket betyder att de förlorat mycket av sin näring längs vägen. Och just näring är ju väldigt viktigt när det kommer till att äta antiinflammatoriskt.

Här nedanför har jag gjort en sammanställning över olika naturligt glutenfria mjölsorter. Du kan läsa i vilka former av bakverk respektive mjöl passar och hur du kan byta ut dem ifall du sitter med ett recept men inte har just den angivna mjölsorten hemma.

Jag brukar kombinera olika mjöler och inte ha ett och samma när jag bakar. Jag tycker att det ger både godast smak och bäst textur.

baka glutenfritt mjöl

Mjöl och inflammation

Att baka med naturligt glutenfria mjöler är bättre är bröd med gluten, sett till inflammation. Men jag rekommenderar att ha bröd och annat bakat som så kallad “sällan-mat”.

Anledningen är att det alltid är bättre att äta mat i sin naturliga form snarare än i mald eller på annat sätt förändrad form. Jämför havregryn med havremjöl. När en råvara mals sönder så förändras råvaran och påverkan på våra kroppar blir annorlunda. Bland annat höjs blodsocker kraftigare.

En annan aspekt att ta hänsyn till är hur vissa former av mat får oss att överäta. Gröt kokad på hela havregryn äter vi en portion av och känner oss sedan nöjda. Bröd bakat på havremjöl kan vi inte sällan äta både en och två skivor för många för den goda smakens skull snarare än vår hunger. Mandel är ett annat exempel. När mandel mals till mjöl så är det väldigt svårt att med ögat uppskatta mängden vi får i oss. Och eftersom mandel är så extremt energirikt så är det lätt hänt att vi får i oss väldigt mycket energi utan att vi är medvetna om det.

mandel

Men det betyder inte att du aldrig ska baka eller äta glutenfritt bröd. Jag vill bara skicka med dig tanken om att inte basera din kost på bakat och till exempel äta macka till frukost varje dag.

Naturligt glutenfria mjölsorter – baka antiinflammatoriskt

Bovetemjöl

Trots sitt namn så har bovete inget med vete att göra. Bovete är en ört som passar bra att mala till mjöl. Det har en ganska karaktäristisk mat som i för stora mängder kan ge lite beska. Bovetemjöl har ett lågt GI och passar i kakor där det finns en annan dominerande smak, till exempel choklad, och i bröd. Bovetemjöl kan ersättas helt eller delvis av mjöl på råris eller quinoa.

Rismjöl

Rismjöl är ris som malt ner och har en neutral smak. Rismjöl passar bra till det mesta som bröd och kakor. Kan ersättas helt eller delvis av rårismjöl eller majsmjöl.

Fullkorns-rismjöl

Istället för vitt skalat ris så har man för fullkorns-rismjöl, malt ner råris. Mjölet har en fylligare smak än det vanliga rismjölet. Används på samma sätt som rismjöl men ger smak och en lite mörkare färg.

Teffmjöl

Teff är ett mycket näringsrikt glutenfritt spannmål med rötter i Afrika. Teffmjöl påminner om rågmjöl och passar till grövre bröd. Kan ersättas helt eller delvis med havremjöl, bovetemjöl, durra eller fullkorns/rårismjöl.

Durramjöl

Durra har, precis som teff, sitt ursprung i Afrika och är även det ett lite grövre mjöl. Durramjöl är rikt på både mineraler och fiber och ger en lite nötig smak. Lämpligt för bröd och kan ersättas helt eller delvis med rårismjöl, havremjöl eller bovetemjöl.

baka glutenfritt mjöl

Potatismjöl

Potatismjöl är ren stärkelse från potatis. Relativt fattigt på fiber och ger därför en ganska kraftig blodsocker höjning (i värmd bakad form, potatismjöl utblandat i kallt vatten, så kallas resistent stärkelse, är en annan sak). Potatismjöl passar bra till småkakor och andra bakverk. Ofta kan man byta ut vetemjöl rakt av mot potatismjöl i bakrecept.

Kikärtsmjöl

Kikärtsmjöl är rikt på fiber, näring och vegetabiliskt protein. Ger en smak av kikärta och passar bra i till exempel matiga pajskal men även smakrika kakor som morots- och pepparkaka. Passar även bra att panera i. Kan ersättas helt eller delvis av quinoa, råris eller bovetemjöl.

Quinoamjöl

Quinoamjöl är gjort på quinoa som är en bra källa till vegetabiliskt protein och även väldigt näringsrikt. Kan ersättas helt eller delvis av kikärtsmjöl, rårismjöl, amarant och bovetemjöl.

Havremjöl

Havre är en riktig källa till näring och hälsosamma fiber. Havremjöl gör du enkelt själv med en matberedare eller stavmixer. Rosta gärna havren innan du mixar det till mjöl för en mer nötig smak. Mjöl på rostad havre kallas även för skrädmjöl. Passar bra till bröd, scones, småkakor och söta pajskal. Kan ersättas helt eller delvis av mjöl på teff eller durra. Eller hälften hälften av mjöl på majs och quinoa (en supertips jag hittat hos Nillas Kitchen).

havregryn

Amarantmjöl

Amrantmjöl är ett mjöl gjort från frön från örten amarant. Örten är rik på vegetabiliskt protein och har en mild påverkan på vårt blodsocker. Ger en lite nötig smak och passar till bröd och pajskal. Amarant kan ersättas helt eller delvis av mjöl på teff, quinoa, kikärtor eller råris.

Hasselnötmjöl

Hasselnötsmjöl kan du med fördel gör själv hemma. Det är ett mer smakrikt nötmjöl än mandel. Precis som med havre så får mjölet mer smak om nötterna först rostas. Passar till kakor och kan ersättas av mandelmjöl.

Mandelmjöl

Även mandelmjöl kan du enkelt göra hemma. Nötter innehåller främst fett men även protein och väldigt lite kolhydrater. Det gör att de har en låg påverkan på vårt blodsocker. Passar till kakor och kan ersättas av annat nötmjöl. Passar även bra till panering och griljering. Kan ersättas av kokosmjöl eller pofiber men ta då halva mängden.

Sesamfrömjöl

Sesamfrömjöl är också det ett mjöl med lite nötig smak. Passar bra i kakor och kex. Kan ersättas med andra nötmjöl.

Kokosmjöl

Kokosmjöl görs på torkat fruktkött från kokosnöt och är väldigt rikt på fiber och binder därför vätska bra. Kokosmjöl innehåller över 40 % kostfiber och runt 10 % fett. Skiljer sig alltså från andra nötmjöl. Innehåller få kolhydrater och därmed mild påverkan på vårt blodsocker. Passar i allt från bröd till mjuka kakor. Ofta behövs inte så stor mängd eftersom det är så fiberrikt. Kan ersättas av mandelmjöl men du behöver du dubblera mängden. Kan även ersättas av pofiber men då brukar samma mängd vara lagom.

Hirsmjöl

Hirsmjöl är ett näringsrikt ljust mjöl som ger en lite nötig smak. Passar bra till ljusa bröd. Kan ersättas av rismjöl.

Majsmjöl

Ett mjöl gjort på majs som ger en fin gul färg. Rikt på kolhydrater och ger en ganska kraftig höjning av blodsocker. Passar bra i pannkakor, bröd och tortillas. Kan ersättas helt eller delvis av mjöl på ris, hirs eller kikärtor.

Sojamjöl

Ett mjöl gjort på malda sojabönor. Bra källa till fullvärdigt vegetabiliskt protein och hälsosamma fetter. Ger en nötig smak. Passar bra till bröd och matiga pajskal. Kan ersättas helt eller delvis av mjöl på quinoa eller kikärtor.

15 % på allt hos Bodystore

En av av många anledningar till att jag är glad och stolt över mitt samarbete med Bodystore är deras stora utbud. De har ett brett utbud av glutenfria mjölsorter och alltid till bra pris. Denna vecka (vecka 50 2018) får du även 15 % på ett helt köp hos dem när du anger koden GODJUL18 (gäller ej Holistic, Greath Earth och Concept). Gäller till och med 181216.

annika malm bodystore

Du har väl heller inte missat att jag har en egen sida hos Bodystore där jag tipsar om mina favoriter? Där hittar du  mina personliga favoriter som björksocker, Husk och nötsmör.

Har du frågor om glutenfri bakning och glutenfria mjöl? Eller tycker du att jag har missat något mjöl? Ställ dina frågor och tipsa mig gärna i kommentarerna till inlägget.

Om du gillar det jag delar och tipsar om, så får du gärna prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

annika malm

 

 

Följ mig på Instagram för daglig inspiration till god och enkel mat 
Gilla mig på Facebook för att fylla flödet med recepttips
Prenumerera på min youtube-kanal för mina enkla filmrecept
Följ mig på Bloglovin’ för att spara recept och inte missa nya inlägg

glutenfritt mjöl

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar