Förrätter & smårätter - clean eating/ Övriga recept - clean eating/ Veganskt - clean eating

Så gör du krispiga sötpotatischips

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för KitchenTime

Har du testat att göra egna sötpotatischips någon gång? Riktigt enkelt och tar inte lång tid heller. Nils gav dem en stor tumme upp. Jag fick göra en omgång extra för att mumsade upp nästan en helt plåt med sötpotatischips direkt.

Chips på rotfrukter, och annat än vanlig vit potatis, har ju blivit allt mer populärt och vanligare. Det är inte alls svårt att göra egna och då bestämmer du själv vilken olja du använder. Köpta chips är ofta gjorda av sämre olja på grund av att man vill hålla nere på kostnaderna.

Jämna och tunna chips är absolut enklast att göra om du har en bra mandolin. KitchenTime har ett stort utbud av mandoliner i många olika storlekar och prisklasser. Du kan se deras utbud av mandoliner genom att klicka på knappen nedan.

SPANA IN MANDOLINER HOS KITCHEN TIME >>>

 

Lästips:

>> Sötpotatis, allt du behöver veta

sötpotatischips

Krispiga sötpotatischips

Kombinationen av sött och salt är verkligen så god! Du kan också använda det här receptet som bas att utgå ifrån när du gör chips på andra rotfrukter. Du kanske redan har testat att göra zucchini-chips?

Du behöver:

  • Sötpotatis
  • Olja (gärna en smakneutral kallpressad)
  • Salt (flingsalt är extra gott och fint på)

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175 grader varmluft.
  2. Tvätta sötpotatisen men behåll gärna skalet på.
  3. Skiva sötpotatisen tunt med hjälp av en mandolin.
  4. Lägg sedan sötpotatisskivorna i en bunke med vatten (potatisen ska täckas) och låt stå i ca 10 minuter.
  5. Ta sedan upp sötpotatisen och låt ligga och torka av på en handduk.
  6. Lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Resultatet blir bäst om skivorna inte ligger omlott.
  7. Pensla över med lite olja och strö över salt.
  8. Rosta sedan i ugnen i 20-30 minuter. Tiden beror på tjockleken hos skivorna. Håll koll hela tiden då de snabbt bränns.
  9. När chipsen är gyllenbruna och krispiga så är de klara.
  10. Låt sedan svalna en stund innan ni smakar.

Hoppas det ska smaka och glöm inte att berätta vad du tyckte om du testade!

Vill också påminna om min smoothie-utmaning som pågår under juni. Du hänger väl på?

clean eating by annika

 

 

Följ mig på Instagram för daglig inspiration till god och enkel mat 
Gilla mig på Facebook för att fylla flödet med recepttips
Prenumerera på min youtube-kanal för mina enkla filmrecept
Följ mig på Bloglovin’ för att spara recept och inte missa nya inlägg

Annat som kan intressera

2 Kommentarer

  • Reply
    Monica
    16 juni, 2018 at 11:19

    Hej ! Dina wraps med spenat och advocado blir en favorit i sommar! Tack för denna fantastiska inspiration är vegetarian glutenfri människa..och dina recept får mig att hitta glädjen i maten igen!

    • Reply
      admin
      18 juni, 2018 at 12:43

      Tack för din kommentar som gjorde mig så glad :) härligt att du gillar den!

    Lämna ett svar