Viktminskning

Ska man undvika frukt och bär?

Många idag undviker att äta frukt och bär. Man undviker fruktsockret som är vårt mest fettinlagrande socker. Men hur är det egentligen? Ska man undvika frukt? Blir man fet av äpple och bananer? Mitt svar är, som så ofta, ”det beror på”. Det finns inte one size fits all. Det beror på så mycket. Vem är du? Hur mår du? Vad är dina mål? Därför tänkte jag idag att ägna en stund åt just frukt och fruktsocker.

blir-man-tjock-av-fruktsocker

Vad är fruktsocker?

Fruktsocker är en sorts socker som består av sockerarters glukos och fruktos. Fruktsocker är den mest fettinlagarande sockerarten. Fruktos finns naturligt i frukt och bär men även tillsatt i till exempel godis och läsk. När vi äter fruktsocker så går glukos ut i blodet och tas om hand av blodsockret och energin går in i våra celler. Fruktos däremot bryts ner av levern. Det går alltså till levern och inte till blodet. I levern omvandlas frukos till glykogen som vi till exempel använder vid träning. Levern rymmer i snitt 50-75 gr glykogen sen är den full. Det som ”rinner över” och inte ryms i levern omvandlas till fettlager på våra kroppar. 

Fruktsocker i frukt och bär

Sött i sin naturliga form är nyttigt för oss. Det finns inget i naturen som är sött och giftigt. Sött = ofarligt. Det är programmerat i oss. Sett till detta så är frukt och bär bra val. Det innehåller absolut socker (ca 15 %) men även fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter som är bra för oss. Problemet idag är att mycket av den frukt vi äter är ”onaturlig”. Men det menar jag att fruktsorterna är förädlade och  många gånger sötare idag än i sin naturliga form. Ytterligare ett problem idag är dagens överflöd. Det tar aldrig slut. När våra förfäder hittade en bärbuske så gällde det att äta för vem vet när man hittar bär igen. Idag är läget ett annat. Frukten innehåller mer fruktsocker och det finns ett enormt utbud. 

Fruktsocker i läsk och godis

I frukt är som sagt sockermängden någonstans runt 15 %. I godis är den 100 %. I frukt får du dessutom massa nyttigheter. Godis är enbart färgämnen, tillsatser och tomma kalorier. Det ger din kropp n o l l. 

ebbahallon

Vem gör gott i att äta mycket frukt och bär?

Är man en frisk person utan stora problem med sötsug så ska man absolut äta frukt och bär. Det tillför kroppen mycket näring. Men man ska ha med sig att frukt är naturens godis. Vi ska främst äta frukt för att det är gott. Nyttigheterna finns i mycket högre mängder i grönsaker. Så vill vi åt nyttigheterna så är grönsaker vår främsta källa. Men för den goda smaken kan man absolut njuta av frukt om man inte har problem med det söta.

Vem bör undvika eller hålla nere sitt fruktintag?

Om man har svårt att stå emot sitt sötsug och lätt att triggas till överätning, då brukar jag ge rådet att undvika frukt. Bär innehåller mindre socker än frukt så bär kan vara ett bra alternativ. Lider man av metabola problem och diabetes så gör man också klokt i att hålla nere sitt fruktintag. En riktlinje kan vara att testa att äta en frukt om dagen och ser hur kroppen reagerar på det.

Sammanfattning

Som med så mycket så är det inte ”one size fits all” som gäller kring kost och hälsa. Det ”beror på”. Vem är du? Hur reagerar din kropp på sött? Vad är dina mål? Har man stora problem med sötsug så är ett effektivt sätt att motverka det att helt undvika söta smaker under ett antal veckor och då även frukt. Har man inte den typen av problem så ska man inte vara rädd för frukt eller undvika det ”bara för att”. Men som sagt – frukt är naturens godis. Ät frukt för att det är gott och grönsaker för att det är nyttigt.

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar