19) Smårätter, förrätter och tillbehör/ 29) Övriga recept/ 34) Skapa hälsosamma rutiner

Syrade grönsaker – så gör du

Syrade grönsaker är något som gör magen mycket gott. Ge din mage lite syrande grönsaker varje dag och du kommer att göra din mage glad och stärka din tarmflora. Här nedanför hittar du ett enkelt recept att utgå ifrån. Variera gärna grönsakerna du använder efter tycke, smak och vad du har hemma.

Att syra grönsaker med probiotika-kapslar

Grönsaker innehåller naturliga bakterier och därför behöver du inte tillföra bakterier utifrån (som du måste om du till exempel vill göra egen kokosyoghurt). Men du kan tillföra probiotika utifrån, om du vill ge syrningsprocessen en extra skjuts eller om du vill styra och ha koll på vilken typ av bakterier du odlar.

Läs mer:

>> Varför är det viktigt med en stark tarmflora?

>> 5 praktiska tips för en god tarmflora

surkål syrade grönsaker

Syrande grönsaker – så gör du

Du behöver:

  • Blandade grönsaker
  • 10 gr jodfritt salt / kg grönsaker (jod är bakteriedödande)
  • Ev kapsel med probiotika
  • Konserveringsburkar med gummi-ring

Gör så här:

  1. Det är mycket viktigt att burkarna är helt rena. Rengör den genom att värma dem i ugnen på 100 grader i 20 minuter.
  2. Riv grönsakerna till strimlor. Använd rivjärn, osthyvel eller i en matberedare.
  3. Lägg grönsakerna i en bunke och tillsätt salt.
  4. Massera och arbeta in saltet i grönsakerna så att de släpper ifrån sig vätska.
  5. Tillsätt eventuellt innehåller i en probiotika kapsel.
  6. Fördela grönsakerna i de rengjorda glasburkarna och packa lätt. Låt gärna vätskan täcka grönsakerna. Lämna ca 2 cm fritt från grönsakerna till locket.
  7. Sätt på locken och låt syrningsprocessen (fermentering) ta fart.
  8. Låt burkarna stå i rumstemperatur i 10-14 dagar. Därefter förvarar du grönsakerna i kylskåpet.
  9. Du kan börja äta av grönsakerna efter 3-4 dagar i rumstemperatur men ju längre tid du låter gå, desto fler bakterier hinner växa till sig.
  10. Om det pyser och bubblar så är det helt i sin ordning. Det är tecken på att fermenteringsprocessen är igång.

surkål syrade grönsaker

Grönsaker som är goda att syra

  • Vitkål
  • Rödkål
  • Morötter
  • Rödbetor
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Lök
  • Chili
  • Vitlök
  • Palsternacka
  • Kålrot
  • Rotselleri
  • Kålrabbi
  • Zucchini
  • Örter

Brukar du syra grönsaker? Har du några favoriter? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan.

mat för bra tarmhälsa

clean eating by annika

 

 

Följ mig på Instagram för daglig inspiration till god och enkel mat 
Gilla mig på Facebook för att fylla flödet med recepttips
Prenumerera på min youtube-kanal för mina enkla filmrecept
Följ mig på Bloglovin’ för att spara recept och inte missa nya inlägg

Annat som kan intressera

2 Kommentarer

  • Reply
    Emma Karlsson
    28 september, 2018 at 16:48

    Hej, tack för fina tips och en väldigt inspirerande hemsida. En fråga om gummiringen, tål den värmen i ugnen eller hur gör en den helt ren? Tack på förhand för svar.

    • Reply
      admin
      9 oktober, 2018 at 09:28

      Tack <3 nej gummiringen måste du ta av. Diska den med varmt vatten och diskmedel.

    Lämna ett svar