4) Frukost/ Vegetariskt - clean eating/ Viktminskning

Vabb, bananplättar och fix med CLEAN28

God morgon!

Idag regnar det på oss här på västkusten. Välbehövligt och vårt jordgubbsland behövde det om inte annat. Många jordgubbar på g men ganska små för att det varit så torrt. Hoppas att regnet får dem att växa på sig lite. E vaknade snorig och lite varm så det blir en dag hemma för barnen idag. Barnen fick bestämma frukost och valet föll på bananpannkakor med sylt. Passade ju bra då jag gjorde en omgång med chia-sylt på hallon igår.

bananplättarmedchiasylt

Bananplättar med chia-sylt på hallon.

Bananplättar, 1 port

  • 2 ägg
  • 1 banan
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 1-2 tsk kokosolja till stekning

Knäck äggen i en bunke och ha i bananen i bitar ihop med vaniljpulvret. Mixa slätt med en mixerstav. Smält kokosoljan i en panna och stek plättar på medelvärme.

Servera med till exempel chia-sylt, färska bär och frukt, vispad kokosgrädde, en klick kvarg eller en klick naturell turkisk yoghurt. 

 

Recept-tips!

>Kesoplättar

>> Hasselnötspannkakor

>> Scrambled pancakes

 

Jag gillar att strö över lite kokos eller hackade nötter för att få lite crunsch och för att jag tycker att det ser så fint ut. Viktigt det där med att vi äter med ögonen också. De här plättarna funkar inte bara som frukost utan är även ett perfekt mellanmål och är goda både kalla och varma. 

bananplättar

Idag hoppas jag få lite tid att fixa med mitt kostprogram CLEAN28. Jag har i vår hunnit med att köra ett gäng omgångar och jag har fått mycket positivt från deltagarna vilket så klart gör mig jätteglad! CLEAN28 är kostrådgivning i grupp där rådgivning i grupp varvas med enskild rådgivning. Alla deltagare får bland annat en individanpassat kostplan som bygger på deras förutsättningar och mål. Syftet är att man som deltagare ska få en uppfattning om hur mycket man ska äta utan att räkna kalorier och väga maten. Jag får varje vecka mail från personer som upplever sig frustrerade då de äter bra men inget händer med vikten eller måtten och det fick mig att förstå att många behöver hjälp med just portionskontrollen. De som gått CLEAN28 nu i vår har i snitt gått ner 3-4 kg under 4 veckors tid så det är ju tydliga bevis för att mitt upplägg funkar. Så himla kul och jag har fått så mycket positiv feed-back från många av deltagarna. Det är även ett helt gång som har valt att fortsätta till steg 2 som drar igång efter sommaren. Jättekul!

Men jag har en del tankar kring hur upplägget kan göras ännu bättre. Bland annat ska jag sätta ihop en receptbok som är anpassat för CLEAN28 som alla deltagare ska få (ni som ska köra steg 2 i augusti får den då). Jag har även tänkt att anpassa materialet så att man kan köra på egen hand om man inte vill vara med i en grupp och/eller inte vill vänta till nästa omgång drar igång. Det är en del pill och jobb men tror att det kommer att bli riktgt riktigt bra.

Om du är intresserad av att hänga på nästa omgång av CLEAN28 så drar det igång 22 augusti och du bokar din plats genom att maila mig på annika@cleaneatingbyannika.se

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar