Guider - clean eating

Varför äter vi? Rätt perspektiv på ätandet

Dags för nästa del i min serie kring clean eating och idag vill jag sätta fokus på själva ätandet. Varför äter vi? En enkel fråga kan man tycka. Men tänker man efter kring ätande och som vi lever idag så verkar det allt oftare som om vi tappat bort oss. Som om vi har glömt bort den faktiska anledningen till att vi äter. 

Tidigare delar i serien om clean eating:

Varför äter vi?

Som jag redan sagt så känns det ofta som om vi är ganska vilse idag i det här med mat. Något som egentligen är väldigt enkelt har blivit väldigt svårt. Vi äter inte för att göra lördagskvällen mysigare. Vi äter inte för att sätta guldkant på vardagen.  Självklart ska vi laga mat som är god men inte för att mysa och ”unna oss”. Att maten är god ska vara en bonus. Inte huvudsyftet.

Det basala har blivit komplext

Mat. Något av det mest grundläggande i våra liv har blivit så komplext och svårt för många av oss. Vi människor har alltid ätit och man kan tycka att det borde vara lika enkelt och självklart som att vi andas in och ut eller gå på toaletten när vi behöver. Men det är så jäkla svårt. Vi letar efter den perfekta dieten som ska lösa alla våra problem inom 10 dagar. Vill du veta en hemlighet? Not going to happen. Det finns ingen superdiet som är optimal för alla och som löser alla problem. Det finns däremot en perfekt kost för dig men den måste du hitta själv genom att lyssna till din kropp och se på mat på rätt sätt. Du blir inte tjock av kolhydrater. Du går däremot upp i vikt av för många kolhydrater. På samma sätt som du går upp i vikt av att äta för mycket fett eller protein. Varför pratar jag då om kolhydrater hit och kolhydrater dit? Jo, efter 10-15 års bantande och dietande så bestämde jag mig för att lyssna till min kropp och till hur den reagerar på maten jag äter. Vad fick jag veta? Jo, genom att lyssna till min kropp så lärde jag mig att näringsrik mat ger mig mer glädje och energi än lösgodiset någonsin kommer att göra plus att jag tål en del kolhydrater men att det är en ”fine line” och om jag kommer över den så går det inte att stoppa mig. Då kommer hunger och sug som ett brev på posten och jag äter som om imorgon inte fanns. Betyder det att du också ska äta lite kolhydrater? Kanske men inte för att det funkar för mig. Du måste lyssna till din kropp och lära dig se på mat på rätt sätt. 

svartkål

3 perspektiv på maten som vi äter

1) Bränsle

Kanske låter det trist men bränsle är faktiskt vad maten är. Energi behöver vi för att leva och röra på oss. Hur mycket energi vi behöver är individuellt och beror på flera faktorer. Hur stor fettfri massa man har (muskler, skelett och organ) spelar in samt hur mycket vi rör oss om dagarna. Bränsle är lika med energi. Energi finns i så väl broccoli som lösgodis. Ser vi bara till att få i oss energi och struntar från vilken källa och av vilken kvalitet, så spelar det alltså ingen roll om vi äter broccoli eller godis. Men så klart är det inte så enkelt att det enbart är energimängden som spelar in.

2) Byggmaterial

Maten ger oss energi men ska också kunna användas som bygg- och reparationsmaterial. Får du mycket energi från lösgodis så får du ganska dåligt byggmaterial. Det är här uttrycket ”du är vad du äter” passar in. Det din kropp är byggd av, är till ca 95 % det som du har stoppat i dig under det senaste året. Den kvalitet på byggmaterial som du ger din kropp påverkar så klart kvaliteten på det som byggs och repareras. Här spelar dels våra makronäringsämnen roll (fett, protein och kolhydrater) men även mikronäringsämnen som vitaminer och mineraler. I ljuset av detta vill jag lyfta fram hur viktigt det är att äta näringsrik mat när man är gravid. Barnet byggs av det som kroppen får i sig. Det finns forskning som tydligt tyder på att barn får ett högre IQ om deras mamma har ätit riktigt av omega-3 under graviditeten. Helt logiskt egentligen om vi tänker efter. Med det här sättet att se på mat så förstår man också ganska snabbt att en kalori inte är en kalori (dvs olika kalorier påverkar oss olika) och att mat är så mycket mer än något som påverkar vikten och som ska smaka gott.

3) Påverkan

När denna pusselbit föll på plats för mig, det var då jag på allvar förstod vad min kropp sa mig och hittade min väg i kost-djungeln. Maten vi äter påverkar oss på så många sätt. En del är generellt och gäller mer eller mindre för alla medans andra saker är mer individuella. Ork till exempel. Säg att du äter en rejäl meny på något hamburgerställe. Då får du ca i dig 1000 kalorier vilket motsvarar halva dagsintaget för en genomsnittlig kvinna. Då borde man ju känna sig pigg och full av energi kan man tycka. Men hur känner man sig där med de kletiga pappren framför sig och när den där pommes-rapen kommer? Redo för person-bästa på löparrundan? Nja, knappast eller hur. 

Ett annat sätt som maten påverkar oss – sötsug. Detta är ganska individuellt är min erfarenhet. En del kan ta en bit choklad och få sitt sug stillat medans andra bara vill ha mer mer mer. Men jag är ganska säker på att det senare är det mest vanliga. Jag brukar säga till personer som jag ger rådgivning att det här med sötsug är helt naturligt. Det är en överlevnadsinstinkt. Det finns inget sött i naturen som är farligt. Problemet idag är att det finns sött överallt. Under evolutionen kanska man sprang på ett snår med blåbär som det söta man hade. Lite skillnad mot dagens utbud eller hur? 

Andra sätt som maten påverkar oss är i vilken utsträckning den gör oss mätta respektive hungriga, hur den påverkar vårt blodsocker, inflammationer, sjukdomar, hormonella obalanser med mera. 

tomaterbasilika

Hur ska man tänka då?

Ja hur ska man tänka och hur ska man lyckas med detta? Hur gör man det enkla enkelt igen? Jo, du äter mat. Inte saker som har åkt in i en fabrik, mixtrats och ändrats på, tillsatser hit och dit, för att sedan komma ut på andra sidan i en färgglad förpackning med galet lång hållbarhet. Du äter råvaror och livsmedel. Inte produkter. Förstår du skillnaden? Rena nötter respektive sockriga flingor. Rent kött respektive charkprodukter. Hela bär respektive sylt. Vill du ha sylt, gör då din egen på riktiga livsmedel så att du vet vad du får i dig. 

Jag säger inte att det är lätt. Det borde vara lätt men det är det inte. Det är så mycket mer som spelar in. Våra tankar kring mat. Våra känslor. Så som vi har fostrats och växt upp. För många av oss sitter det i ryggraden att ”att unna sig” per automatik betyder att äta sött som glass, kakor eller godis. Och återigen, jag säger inte att maten inte ska vara god men det ska vara en bonus och inte huvudsyftet. 

Genom att ta ett steg i taget så närmar du dig sakta det som funkar för dig. Jag tog tag i min hälsa för 10-15 år sen. Då började min resa. Men det är först nu som jag har börjat hitta vad som är rätt för mig. 15 år. Det går alltså inte att lösa alla problem på 10 dagar. Det måste få ta tid. Även om det tagit mig lång tid och jag mer eller mindre har hittat fram till min kost så tappar jag bort mig än idag. Var snäll mot dig själv men ha med dig rätt inställning och ta ett steg i taget.

Vad kan du göra redan idag för att förbättra din kost?

Dela gärna med dig i kommentarerna!

Annat som kan intressera

1 kommentar

  • Reply
    Katty
    27 november, 2016 at 19:56

    Så sant o vad kul att läsa detta, som en viktig påminnelse till oss alla. För 6-7 är är sedan läste jag två meningar som jag aldrig glömt och som berörde mig starkt -” vi har glömt varför vi äter” och ”man ska bli pigg av att äta,” ??? Pigg??? Själv brukade jag på den tiden hamna i total matkoma ? . Och visst har vårt ätande idag fått en stor social betydelse istället. Så fort man ska träffa släkt o vänner så börjar man genast planera vad man ska äta!!! Det ska va förrätt o varmrätt o efterrätt. Man ska träffas o fika i stan. Det ska va lite extra till fredagsmyset osv. Inte många tankar kring att få i sig bra byggstenar till våra celler o muskler precis? jag älskar fortfarande mat men tänker mycket mer på varför jag äter och vad kroppen behöver sen jag läste detta första gången. Så tack för påminnelsen ?

  • Lämna ett svar