Broccolimos – god näringsbomb

Ofta när jag berättar att broccoli är en av mina absoluta favoriter bland grönsakerna, så rynkar folk på näsan och tror jag skojar. Broccoli har oförtjänt dåligt rykte och är en riktig höjdare, om man tillagar den rätt så klart. Mosig överkokt broccoli är ingen höjdare, det håller jag med om. Men lätt kokt broccoli är det perfekta tillbehöret istället för pasta, potatis och ris. De små buketterna suger upp sås på ett fantastiskt sätt! Dessutom kan du tillaga broccoli på så många olika sätt – lätt kokt, riven till ris och snabbt uppkokt eller stekt, gratinerad i ugnen eller som här – mixad till ett gott mos ihop med en bit stekt fisk och lite knaprigt salt bacon. Yes – broccolimos är en riktig höjdare och om du inte redan testat så gör det snarast!

clean eating broccolimos paleo mejerifritt

Broccolimos, 4 portioner

  • 800 gr färsk eller fryst broccoli
  • 1 dl kokosmjölk eller annan mjölk som du föredrar
  • 1 msk kokosolja, smör eller ghee
  • 1-2 tsk kryddblandning (Jag använder Renee Voltairs ekologiska lant-buljong)

Koka broccolin riktigt mjuk. Häll av vattnet. Mixa sedan slätt med stavmixer tillsammans med oljan. Ha i din mjölk lite i taget tills rätt konsistens. Krydda och smaka av. 

Jag brukar krydda med den här lant-buljongen som är ett bra alternativ till många av de mindre bra produkter som finns i affärens kryddhyllor. Det är så klart min personliga åsikt och jag får ingen ersättning eller andra fördelar för att jag tipsar om produkten.

clean eating kryddning

Näringsvärde per portion: 140 kcal, 7 gr protein, 8 gr fett, 7 gr kolhydrater