4) Frukost/ 5) mellanmål

Grön smoothiebowl med spenat, äpple och havtorn – clean eating

Grön smoothiebowl med spenat, äpple och havtorn – en riktigt vårig och fräsch smoothie. Fullproppad av näring som ger oss den där extra kraften som får oss att härda ut de här sista dagarna innan vårvärmen är här på riktigt.

Jag vill ha mina gröna smoothies härligt friska med fräscha smaker men även med lite sött. Kombon i denna med friskt Granny Smith äpple och havtorn tillsammans med den söta bananen är riktigt riktigt god.

husk tillskott psylliumfiber

Vad är en smoothiebowl?

En smoothiebowl är kort och gott en smoothie som du äter med sked ur en skål (bowl på engelska) istället för att dricker ur ett glas eller ur en flaska. Det blir som en skål med yoghurt eller liknande istället för en drink. Du kan då toppa det med bär, nötter och annat som du gillar. En smoothiebowl bör vara tjockare och inte lika rinning som en traditionell smoothie. Genom att äta med sked så kommer du faktiskt att känna dig mer mätt och ännu mer så om du toppar med saker som du måste tugga. Tuggningsprocessen är nämligen mycket viktig för kroppens mättnadskänsla.

Vad är havtorn?

Denna smoothiebowl innehåller som sagt havtorn som är de där små gula bären som du ser på bilden. Havtorn är en växt som växer längs hela den svenska kusten och ät otroligt rik på vitaminer och även hälsosamma fettsyror. Havtornsbären har en saftig och frisk smak och är mogna att plockas under sensommaren. Havtorn är otroligt rikt på c-vitamin och innehåller 6 gånger mer än apelsin till exempel.

Grön smoothiebowl med spenat, äpple och havtorn, 2 portioner

Till denna smoothiebowl behöver du:

  • 1 rejäl näve färsk spenat (fryst funkar så klart också bra)
  • 1 banan (gärna fryst och halvtinad)
  • 1 dl havtorn (jag använde fryst)
  • 1 grovt tärnat Granny smith-äpple
  • 5 dl vätska (jag använde 3 dl kokosmjölk och 2 dl iskallt vatten

Så här gör du din smoothiebowl:

  1. Skölj spenaten och lägg tillsammans med de övriga ingredienserna i din mixer.
  2. Mixa tills allt är slätt.
  3. Ha eventuellt i lite mer av till exempel banan, äpple eller spenat om du tycker att det blev för tunnt och rinnigt.
  4. Häll upp i skålar och toppa med det du har hemma och/eller är sugen på. Mitt tips är att toppen med något crunchigt som till exempel min glutenfria mandel och kanel-granola.

grön smoothiebowl med spenat, äpple och havtorn clean eating

granola med mandel och kanel clean eating

Inspirations-tips

Här nedanför hittar du några länkar till tidigare inlägg på Clean Eating by Annika, som jag tror kan intressera dig.

Hoppas du gillade dagens recept. Om du vill se mer recept och inlägg i den här stilen, lämna gärna en kommentar. Blir mycket enklare för mig att ge dig det du vill ha, om du berättar det för mig.

clean eating by annika

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar