Chiapudding är något vi äter flera gånger varje vecka här hemma hos oss. Det är jag och Nils som är de största chai-puddings-monstren. En chiapudding är perfekt till frukost men passar lika bra som mellanmål eller kvällsmat. Även perfekt att ha med dig om du ska ut på språng. Om du har använt en växtbaserad mjölk så håller den sig utan problem i rumstemperatur.

En av de vanligaste frågorna jag får är hur man gör en chiapudding. Vilken mjölk ska man ha? Hur får man den krämig? Hur får man lagom konsistens? Hur ska man smaksätta den? Därför tänkte jag ägna dagens inlägg åt att dela alla mina tips och råd så att du kan lyckas med den perfekta chiapuddingen.

Vad är en chiapudding?

En chiapudding är en kall, krämig liten going som passar både som gott frukost och mellanmål eller som en lite nyttigare dessert. Den görs av chiafrö och någon form av mjölk. Blandningen får sedan svälla till en pudding. En chiapudding kan även smaksättas på olika sätt eftersom chiafrön i sig är smaklösa.

Läs mer:

>> Mer om chia-frö

>> Recept på chiasylt

chiapudding

10 % på allt från Bodystore.com -erbjudande denna vecka

Med koden CLEANEATING718 får du denna vecka (12-18 februari 2018) 10 % på hela utbudet från Bodystore.com. Här nedanför hittar du förslag på produkter hos Bodystore.com som är perfekta till din chiapudding. Länkarna är så kallade annonslänkar.

Hur du lyckas med din chiapudding

Den perfekt chiapuddingen är krämig och lagom fast i konsistensen. Tänk dig som fruktkräm. Jag brukar göra ganska mycket pudding åt gången så att vi har i kylen att ta av. Eftersom en chiapudding behöver tid på sig att svälla så är det bra att ha lite klart när suget faller på. Här är mina bästa tips för att lyckas med sin chia-pudding:

Vätska

Smaksättning

Dosering

Övrigt

Chiapudding – recept att testa

Om du använder sökfunktionen här på bloggen så hittar du många recept på chiapudding. Här nedanför har jag valt ut några av mina personliga favoriter.

Så där, då hoppas jag att du ska lyckas med din chiapudding. Dela gärna med dig i kommentarerna om tips på vilken mjölk du brukar använda, smaksättning, topping med mera. Alltid lika kul att få ta del av!

clean eating by annika

 

11 svar

  1. Tar kroppen upp alla bra vitaminer från chiafröt om man låter lite att mixa fröna? Har hört olika svar på denna fråga vad tror du är bäst? Mvh Sessan

    1. Jag tror faktiskt inte kroppen tar upp mycket alls från chiafrö. Tror de mer eller mindre passerar rakt igen men är inte så påläst på just den biten :)

  2. Hej!

    Tycker den chiapuddingen som är i detta inlägget ser så god ut! Med ”hallonsåsen” som kommer upp på kanterna. Hur har du gjort den?

    1. Det är bara frysta hallon som jag kokat och som sedan svalnat. Då blir de ju lite rinniga och vattninga :)

  3. En liten aha-upplevelse! Älskar tyvärr kvarg för den syrliga smaken, med en gnutta salt och naturella frön. Tyvärr… för min mage mår inte alls fantastiskt av mejeri. Men trillar alltid tillbaka dit efter mina misslyckade försök med chia eller overnight oat. Förstår nu att det beror på min fettsnåla vätska (mandel- el sojadryck). Men – kokos blir alldeles för sött. Har så svårt för smaken. Frukt o vanilj som smaksättare är också det för sött… Jag vill så gärna ha det syrliga eller lätt salta, som att min mättnad annars kommer ur spel. Har du några tips på hur jag kan få en mer krämig chia (mindre soppliknande) helt utan kokos eller sötma? TACK snälla för all inspiration!

  4. Har aldrig gjort chiapudding men tänkte testa det till veckan. Men jag funderar över hallon/lakritsreceptet… du skriver att du alltid tar 1msk frö till 1dl vätska, men i hallon/lakrits står det 2 msk mot 4dl (eller tvärt om, minnet…). Är det ändå bäst att börja med 1/1?

  5. Hej,
    Jag gjorde chia pudding på vanlig 1,5% mjölk för ca 4-6h sedan och den har fortfarande inte tjocknat till, är det mjölken elle tar det bara lång tid?

    1. Hej och tack för din kommentar. Det brukar behövas lite fetare mjölk för att få den riktigt tjock och krämig. Du kan ha i lite havregryn om du vill. Det hjälper till att få den att tjockna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *