Mellanmål

Rabarberkräm utan vitt socker

Jag fick med mig ett stort fång med rabarber hem sist jag var hemma hos mamma och pappa. Resultatet blev en omgång med rabarberkräm som är en favorit hos min son. Rabarber är inte bara gott utan fullt av nyttigheter och antioxidanter. Förr användes det till och med som en medicinalväxt. Så en riktig hälsobomb. Dessutom lågt i kolhydrater så en ”frukt” som passar oss som vill ligga lågt i kolhydrater. Men rabarberkräm utan sötning är inte höjdare då de kan vara rejält sura och syrliga. Men att söta med strösocker som skickar blodsockret på en rejäl berg-o-dal-bana är absolut inget tvång. Ska jag äta så använder jag surkin eller sötströ som är bland de bästa sötningsmedlen på marknaden men ska övriga familjen äta (som klarar med kolhydrater än mig) så sötar jag med björksocker.

rabarberkräm

Rabarberkräm med grädde

Rabarberkräm, 4 port

  • 500 gr rabarber
  • 1,5 dl sötning
  • 4-5 dl vatten

Skala av det yttre lagret på rabarberna om de är grova. Skalet kan annars göra krämen lite besk och sträv. Skär sedan stjälkarna i mindre bitar. Lägg rabarberna i en kastrull och täck med vatten. Koka ca 10 minuter på medelvärme eller tills rabarberbitarna fallit isär. Smaka av med sötning. Servera gärna med lite grädde till.

Per port (enligt CLEAN28): 1 lila poäng

Jag reder inte av min kräm. Vill man reda så är ju potatismjöl ett alternativ. Jag kokar hellre lite längre så att det kokar ner och vatten avdunstar. 

Rabarber - superfood på svenska

Rabarber – superfood på svenska

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

1 kommentar

  • Reply
    Nyttigheter i rabarber |
    4 juni, 2016 at 20:45

    […] Jag har en hel del rabarber här hemma som ska tillagas på olika sätt under de närmsta dagarna. Vilka recept med rabarber vill du ha en gluten- och sockerfri variant av? Tipsa mig så ska jag se om jag kan dela med mig av något gott recept. Mitt recept på rabarberkräm utan tillsatt socker hittar du här.  […]

  • Lämna ett svar