Jag gjorde valet att sluta med gluten för ca 1,5 år sedan nu och en sak är säker, jag kommer aldrig att gå tillbaka till att äta gluten i form av bröd, pasta och annat. Den största förändring för min del sedan jag slutade är min mage. Min mage som förr kunde bli sur och bråka (magknip, uppblåst, you name it) för minsta lilla är idag nöjd och lugn som en filbunke. Jag är säker på att det är många magar där ute som skulle bli glada om vi var fler som slutade eller i alla fall drog ner rejält på gluten.

Gluten i sig är inget näringsämne (som kolhydrater, fett och protein) och det finns ingenting i gluten som din kropp behöver. Risken för ev näringsbrist pga man utesluter gluten är obefintlig.

Jag får titt som tätt frågan om varför man ska undvika gluten om man inte är glutenintolerant och jag tänkte att det kunde vara ett bra ämne för dagens blogginlägg.

Men först – vad är gluten?

Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg. Det engelska ordet för klister, dvs glue, härstammar från ordet gluten och det är en intressant liknelse. Tänk att du blandar vetemjöl, som innehåller mycket gluten, men vatten. Vad händer? Jo det blir en sorts klistrig gegga. Det är precis vad som händer när gluten blandas med magsyra och andra vätskor inne i våra kroppar.

sädeslag

 

(bild lånad från Mariannes lchf)

Insidan av våra tarmar är täcka med tarmludd. Tarmluddet, som i sin tur täcks av utskott som kallas för borstbräm, kan liknas vid små små fingrar som har som uppgift att ta upp näring från maten och föra den vidare ut i kroppen. När vi äter gluten så täcks vårt tarmludd i den kletiga gluten-geggan och det gör att vårt näringsupptag blir rejält försämrat. Om man dessutom lider av celiaki (allergi mot gluten) så blir konsekvenserna att tarmluddet förstörs. Bilden nedanför är lånad från 1177 (sjukvårdsupplysning) och visar hur tarmluddet skadas.

s_glutenintEn del personer är allergiska mot gluten och det kallas för celiaki. Det är en kronisk sjukdom som innebär att slemhinnan i tarmen bryts ner och skadas när vi äter gluten. Det är ganska få som lider av celiaki men desto fler som lider av överkänslighet och det brukar man kalla för icke-celiaki-glutenöverkänslighet.

Lider man av överkänslighet snarare än allergi, så menar forskning, är det ingen egentliga fara för att tarmen ska skadas men gluten kan däremot skapa stora problem.

Har man problem med magen (t ex IBS = irritated bowl syndrome), har inflammatoriska sjukdomar (t ex eksem, fibromyalgi, artros, astma med mera), ledvärk och/eller mycket besvär med allergier så finns det absolut stark anledning att väljabort gluten för att se om det gör skillnad.

Om du känner igen dig i något ovan och väljer att testa glutenfritt så vill jag starkt råda dig att inte gå i fällan och köpa alla de glutenfria färdig-produkter (bröd, knäckebröd, kex, mjölmixer och annat) som livsmedelsaffärerna säljer idag. Utbudet har ökat rejält det senaste åren efter alla löpsedlar kring gluten. Köp inte de produkterna! Dels för att de säljs till hutlösa överpriser och dels för att de är rejält processade och därför dåliga ut näringssynpunkt.

Välj naturligt glutenfria produkter istället. I stället för ris så välj grönsaker eller rotfrukter om du vill hålla nere kolhydraterna. Annars är potatis ett naturligt glutenfritt alternativ. Baka ditt eget bröd och fika med mandelmjöl, kokosmjöl med mera. Här är en länk till ett äldre blogginlägg med en sammanställning över naturligt glutenfria alternativ till mjöl.

Untitled design

Med naturligt glutenfria produkter kan du sedan baka fantastiska goda bröd, som mina zucchini-frallor. Alla mina recept här på bloggen innehåller endast naturligt glutenfria produkter så kolla gärna runt bland kategorierna om du vill ha lite tips och förslag.

 

IMG_1813[1]