Träning & naturlig rörelse/ Vardagslivet/ VILA & ÅTERHÄMTNING

Vilken fantastisk helg det har varit!

Hej på er!

Hur har helgen varit? Har ni haft möjlighet att umgås med familj och vänner? Testat något nytt recept? Hoppas ni fått möjlighet att ladda batterierna och är redo för en ny vecka!

Själv har jag haft en fantastisk helg och kalendern var tom utan måsten eller en massa inplanerade saker. Det var riktigt skönt att bara vara efter en vecka då barnen varit sjuka. Att få vakna utvilad och inte av att klockan ringer. Extra tid att laga och äta en god frukost. Du missade väl inte mina frukost-tips härom dagen? Tid att träna och tid att bara vara. Så skönt!

Jag inledde helgen med en löparrunda i fredagskväll. Jag har haft N O L L lust att springa de senaste två månaderna och de sista veckorna har jag helt valt bort det för annan träning. Träning ska ge energi och glädje och som det var så tog löpningen mer än vad den gav så därför valde jag bort den. Men fredags- så jäkla underbart! En vindstilla kväll med klar luft och ny musik i öronen. Benen var inte alls som cement som de varit hela vintern utan de bara ville springa och springa. Ni andra som springer håller säkert med mig om att den känslan, när benen bara flyter på, är helt fantastisk, eller hur? Här hittar du mina tre bästa tips för att få till vinter-löpningen. 

löpning

Jag vet vad det är som gjort skillnaden i ork och ska ägna ett eget inlägg till det i veckan som kommer tänkte jag men lite kort så kan jag säga att det handlar om två saker. Dels att jag valt bort pressen att springa ett visst antal gånger per vecka, en viss sträcka i ett visst tempo osv, jag bara springer nu helt enkelt. Och dels att jag ändra lite i min kost och ökat på andel kolhydrater lite grann. Innan har jag legat runt 20 gr kh per dag och nu ligger jag mellan 50-100 gr. Jag räknar inte men har man läst på en del om näringslära och vad maten innehåller så får man kanske snabbt en överblick och kan enkelt räkna ut på ett ungefär i huvudet. Jag äter lite mer frukt och rotfrukter än vad jag gjorde innan. Men som sagt. mer om detta och att hitta den kost som passar för just en själv, lite längre fram i veckan. 

I lördags vaknade jag oförskämt utvilad och hade tid för en riktigt mumsig frukost med banan-protein-plättar med chia-sylt och kokosgrädde (recept på plättarna kommer i veckan). 

clean eating protein bananplättar

Lördagsfrukosten brukar annars vara ganska stressig hemma hos oss då jag ska iväg på spinning runt kl 10 på förmiddagen. Så riktigt lyxigt att igår t o m i lugn och ro hinna med att dricka kaffe och läsa bloggarna jag följer innan det var dags att ge sig iväg.

På eftermiddagen besökte vi  pulka-backen här i området där vi bor så barnen fick lekt av sig lite och åkt lite. Kände att det var bäst att passa på för jag har hört att det ska regna till veckan. Det har varit en otroligt fin vinter-vecka som gått, men som ni vet så är jag och kyla inte bästa vänner, så jag måste vara ärlig med att jag hoppas på en tidig vår med sol och grönt på träden.

vinter snö pulka

160123snö

 

Lite god fika unnade vi oss också i form av muffins och varm choklad. Och återigen, det finns huuuur mycket gott som helst som är fritt från gluten och raffinerat socker. Även med de här receptet kommer jag att hålla er på halster lite grann och ni får vänta några dagar tills jag hinner sätta ihop recepten ordentligt. 

clean eating fika

Idag drog vi iväg till badhuset för att bada lite. Och sen var det dags för Henrik att träna/cykla ett par timmar så då åkte jag och barnen ut till mormor och morfar och tog med oss den överblivna fikan från igår. Mysigt sätt att avsluta en fin helg på.

Nu är det snart dags för soffan och ytterligare ett avsnitt av Suits (är helt fast och jag och Henrik plöjer igenom avsnitt efter avsnitt på netflix) och en stund med kalendern och planera veckan som kommer. Varje söndag så tar jag en liten stund med kalendern för att planera upp veckan som kommer. Det är helt avgörande för mig om jag ska hinna med allt jag ska göra. Jag måste vara supernoga med min tid för att få plats med träning, pluggande och jobb med företaget. 

Jag försöker även varje vecka att sätta upp ett mål som jag vill nå. För veckan som gick så var mitt mål att öka på mitt vattenintag, särskilt dagarna som jag tränar. Jag är hopplös på det annars och kommer sällan upp i mer än 1,5 liter men så av olika anledningar besökte jag en läkare häromveckan och fick stränga order om att dricka minst 2 och minst 2,5 liter på de dagar som jag tränar. Så bara att dricka på med andra ord och jag har inte riktigt lyckats alla dagar men helt klart en förbättring än innan. Målet för veckan som kommer är inte riktigt spikat än men tror det blir nåt med löpning nu när benen vill springa igen ;) Vad har du för mål för veckan? Vad vill du ha lyckats med nästa söndag?

Vi hörs imorgon gänget!

Annat som kan intressera

1 kommentar

  • Reply
    Nisse Hult
    24 januari, 2016 at 20:37

    Mitt mål denna vecka (också) är fortsatt god träningsdiciplin med tidig uppstigning (04:45) (i säng senast 21:15) för att köra ett intervallpass på min Thorax stakmaskin med lite styrketräning som slutkläm klarttid
    06:00.
    Eftermiddagspass blir en halvtimmes intervallkörning på cykel i trainervaggan.
    Känns bara så skönt att få bocka av varje Söndag kväll att mål är uppfyllt.

  • Lämna ett svar